Een duik in de Griekse oudheid! - Reisverslag uit Mykonos, Griekenland van Mandy Ramaekers - WaarBenJij.nu Een duik in de Griekse oudheid! - Reisverslag uit Mykonos, Griekenland van Mandy Ramaekers - WaarBenJij.nu

Een duik in de Griekse oudheid!

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

25 Juli 2006 | Griekenland, Mykonos

Na vele pogingen is het me eindelijk gelukt om een bezoek te brengen aan het eilandje Delos! Door de sterke wind gingen er steeds geen boten naar toe en heb ik mijn vrije dag elke keer weer moeten verzetten, maar de aanhouder wint! Ik heb Delos, de vindplaats van veel archeologische stukken uit de Griekse oudheid, bezocht! :D Een half uurtje met de boot…

Delos is een klein, vlak eiland van 3,5 km2. Niet alleen de god Apollo werd hier geboren, maar ook zijn zuster Artemis. Volgens de legende vluchtte hun moeder Leto naar hier, uit angst voor de rechtmatige echtgenote van Zeus. Hier kon ze immers Zeus’ kinderen baren. En sinds dat moment werd Delos als heiligdom van Apollo, de God van het Licht, beschouwd.
Vondsten op het eiland getuigen van een eerste nederzetting rond 3000 v. Chr. De oudste bewoners waren waarschijnlijk Karers, Lelegers en Phoeniciërs. In de Mykeense periode (1580-1200 v. Chr.) bestond er op Delos een belangrijke nederzetting. De immigratie van de Ioniërs volgde tegen 1000 v. Chr. In 425 v. Chr. wekte de rijkdom en de beroemdheid van Delos de nijd van de Atheners op. Er werd een wet uitgevaardigd die bepaalde dat niemand op Delos mocht sterven of geboren worden. Dit bracht langzaam de ondergang teweeg van deze bloeiende, toen bijna 25.000 inwoners tellende stad. Hierna werd Delos slechts gezien als één van de vele eilanden.
Pas sinds 1873 is men meer te weten gekomen over het leven in het oude Delos, dankzij de opgravingen die toen door Franssen begonnen waren en die nog altijd niet ten einde zijn.

Ik heb vele foto’s gemaakt in Delos. Het is best moeilijk om een beeld te vormen van hoe het vroeger is geweest. Ik heb een guided tour gedaan, dus ik heb wel geleerd hoe het allemaal in elkaar steekt, heel interessant. Ik heb een titel bij de foto’s staan, maar in sommige gevallen weet ik ook niet wat het heeft voorgesteld. De foto’s die ik “Delos” heb genoemd, daar moet je zelfs je gedachten maar over laten gaan. :-)


Ik heb er ondertussen weer een aantal werkdagen op zitten hier in Mykonos. Zaterdag ben ik als een prinsesje behandelt in de 2 luxe, 5-sterren “Leading Hotels of the World” in het plaatsje Elia. Ik heb daar wel 3 uur geluncht met de manager en ik heb zo goed gegeten, scampi’s met vis en allerlei lekkers! (Wat heb ik toch een mooie job! :D)
En ik ben er ook nog een bekende tegen gekomen! Balkenende verbleef in dat hotel, de genieter! ;-)
Na deze mega maaltijd moest ik nog een strand op meten, ik kwam toch niet vooruit, was het ook nog een homostrand en een gedeelte met naturisten. Gelukkig mocht ik wel gewoon mijn kleding aanhouden, want m’n buik stond nog bol van al dat eten, dat ziet er natuurlijk niet uit… ;-)
Vandaag heb ik weer een pracht hotel in Ornos bezocht, waar een standaard kamer wel €1500,- per nacht kost! (Goeiedag zeg!) En dan nog niet gesproken over de suite van €6400,- per nacht! :shock: Het is erg leuk om deze hotels te onderzoeken! En ook op zoveel verschillende plaatsen op het eiland te komen, de ene plaats heeft nog een mooier strand dan het andere!

Mykonos is echt een aanrader, maar voor mij is het wel weer mooi geweest hier! Time to go home! :D
Ik word helemaal gek van die wind, het schijnt de ergste tijd te zijn in 3 jaar. (Heb ig det!)
Inmiddels heb ik 3 vrienden. Wha! 2 Meiden uit L.A. en de vrouw van het ontbijt, een echte Griekse. Wo. gaan we samen naar de buitenbioscoop in het centrum. "Take the lead" :-) Toch begin ik me een beetje einzelgänger te voelen.Vooral in de avond ben ik veel alleen op mijn hotelkamer, want het centrum is op een afstand van ca. 850m (ja ja zelf opgemeten, hoort ook bij mijn job) en het is overdag al zo dat er van die gekke op me gaan joelen als ik langs loop, dus ik ga er ’s avonds echt niet in m’n eentje op uit!
Dus flinke party als ik weer terug ben! :D Vrijdag de 28ste kom ik ’s nachts thuis, dus zaterdag opstap, want we hebben ook nog van alles te vieren! Ik heb mijn eigen jubileum met Jeroen gemist, Jeroen is afgestudeerd, Pier is jarig geweest en wie weet heb ik nog een verjaardag gemist en we moeten natuurlijk ook vieren dat ik weer in het land ben etc. etc. één feest! :D Ik heb jullie in ieder geval allemaal heel erg gemist! Bedankt voor de leuke berichtjes, mailtjes en smsjes, jullie zijn lief! Tot gauw!


Kusjes, Mandy

  • 29 Juli 2006 - 14:26

    Anouk:

    Hee Mandy!
    Dus als ik nog eens een hotelletje, waar dan ook, op een Grieks eiland zoek kan jij me alle informatie geven! Lekker makkelijk haha! Geniet van je laatste daagjes daar en succes met je volgende opdracht!
    liefs, Anouk

  • 30 Juli 2006 - 09:35

    Jennifer:

    Hoi Mandy!

    Wat leuk dat je in Santorini op het saaie en kleine vliegveld was hahahaa :)

    Inderdaad waait het hier de laatste maand erg veel wat niet normaal is voor het seizoen... je voelt het vooral aan de kant waar mijn hotel is gevestigd, de caldera!
    Toch is het erg warm hier en kan ik toch van de zon genieten! :p

    Wat leuk weer je berichtje hier en prachtig Delos!
    Ik heb nog steeds niet echt iets bezocht hier omdat ik er gewoonweg geen tijd voor heb helaas! Maar over 1,5 week komt mijn zus voor een week en ga ik echt actie ondernemen, schijnen een heleboel mooie en leuke plekjes hier te zijn!
    En ja Santorini is romantisch, zeker als er 5000 mensen op een cruise schip aankomen alleen maar om de sunset te zien ahahha! :) HEEL ROMANTISCH alleen helaas dak niemand heb om daar samen naar te kijke :p hahaha

    Jaa een jongen die ik hier heb leren kenne gaat vaker naar Mykonos, hij maakt sieraden enzo dus als hij in het naseizoen gaat wil ik wel eens meegaan, schijnt dan idd niet duur te zijn!

    Heel veel suc-6 en ik zie en hoor het wel weer wat je volgende bestemming is :)

    Liefs en een kus, Jennifer

  • 31 Juli 2006 - 08:45

    Mamma En Pap:

    Hee lieve schat.Geweldig mooi Mykonos.Hele leuke foto's.Onze vakantie Noorwegen zit er weer bijna op.Zoveel gezien!Ontzettend veel indruk gemaakt.En... echt geen tijd gehad om een internet- cafe te bezoeken om jouw berichten te lezen.Nu zijn we terug in Oslo en hebben we tijd zat!Dus op naar een internet-cafe.je hebt het heel mooi omschreven en we zouden er zo naar toe willen vliegen om nog lekker een paar daagjes uit te rusten van onze rondreis.Maar eerst maar weer eens naar huis om je een dikke knuffel te geven want we hebben je gemist.Morgen om 22.00u hebben we de boot terug naar Denemarken en zullen daar rond 7.30u aanleggen.Dan nog een dag en nacht Denemarken en dan kun je ons woensdag thuis verwachten. tot gauw...Liefs dikke kus Mamma en Pap

  • 14 Augustus 2006 - 17:12

    Jantine:

    WAAAAAHHH!! net samen met mijn moeder je verhalen en foto\'s bekeken, en wij zijn ziekelijk jaloers! ;-)
    It\'s a hard job, but someone has to do it!
    En ga je volgende maand naar Utreg voor international communication? Het leek mij ook wel wat.
    Ik las dat je nog op vakantie ging dus have fun girrrrl!
    kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

De wereld als werkplek! Web@Work brengt accommodaties, plaatsen en gebieden in kaart volgens een consistente onderzoeksmethode. Mijn taak als onderzoeker is het deskundig voorbereiden, uitvoeren en uitwerken van onderzoeksreizen. Gewapend met een draagbare pc, meetapparatuur en digitale camera ga ik op pad. De beschrijvingen dienen gedetailleerd en objectief te zijn, geverifieerd door eigen onderzoek. Organisatie-, improvistatie- en communicatietalenten dien ik volledig te benutten als onderzoeker. Ik leg contacten met productmanagers, inkopers, hoteliers, lokale agentschappen en verder ieder die van belang kan zijn voor het onderzoekproces. Gedurende de stageperiode maak ik iedere maand een reis van ca. 15 dagen. Ik zal deze periode vele buitenlandse bestemmingen bezoeken. Het is een avontuurlijke en enorm leerzame stage. Een stevige basis voor mijn toekomstige baan in de reiswereld!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 52033

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 01 December 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: